Maessen Tenten innoveert en houdt focus op kwaliteit

Wat is er mogelijk, hoe kun je het beste anticiperen op nieuwe situaties en behoeften in de markt? Maessen Tenten houdt de vinger aan de pols en excelleert in flexibiliteit om afnemers van dienst te zijn. Kansen worden aangegrepen terwijl kwaliteit wordt gewaarborgd want ‘die overwint altijd’, zegt hoofd sales en marketing Roderick van den Hoek.

Als in de lente van 2020 Nederland min of meer in lockdown gaat, valt bij veel branchegenoten het werk stil. Ook Maessen Tenten ontspringt de dans niet, aangezien evenementen worden afgelast en de vraag naar tenten daardoor afneemt. Het bedrijf uit Voorhout neemt de gelegenheid te baat om een gloednieuwe website op te tuigen. Daarop worden de mogelijkheden van Maessen Tenten helder uiteengezet en ondersteund door krachtige illustraties en (drone)video’s.

Drive-thru tent
Die nieuwe website geeft inmiddels ook een mooi overzicht van waar Maessen Tenten de afgelopen maanden toe is staat is gebleken. Zo gaf de specialist in paviljoententen vorm aan een drive-thru testlocatie waarin de GGD mensen veilig en snel op het virus kan testen. Ook verzorgt het bedrijf noodopvang en extra ruimte voor bedrijven, bijvoorbeeld als triagepost of sportlocatie.

Schoolpleinen overkapt
Aangezien corona in de buitenlucht minder vat op ons heeft dan binnen, werden ruime terrassen dit jaar belangrijker dan ooit. Maessen Tenten ondersteunt de horeca met terrasoverkappingen in allerlei formaten en voorzien van diverse faciliteiten. Een compleet nieuwe markt werd gevonden in scholen die ook bij slecht weer kids het plein op willen sturen. Ze werd de flexibele schoolpleinoverkapping geboren.

Take Aways
Nog meer innovatieve oplossingen: restaurants vonden in Maessen Tenten een partner voor mobiele Take Away-units. Zeer welkom in de periodes dat de horeca geen gasten mag ontvangen. En als volgend jaar de verkiezingen plaatsvinden, staat dit bedrijf klaar om in het hele land mobiele stemlokalen neer te zetten. Als vanzelfsprekend volledig corona-proof ingericht.

Behoeften invullen
‘We hebben hier gigantisch veel materiaal staan en dat laten we graag in beweging komen’, vertelt Roderick van den Hoek van Maessen Tenten. ‘Net als branchegenoten hebben wij minder werk dan normaal. We doen er alles aan om de kosten gedekt te houden en gezond te blijven. Tegelijkertijd voelen we het als een verplichting aan collega’s en afnemers om creatief te blijven en te helpen om behoeften die in de branche ontstaan in te vullen.’

Acteren naar omstandigheden
In andere jaren verzorgt Maessen Tenten ‘s winters in meerdere steden overkappingen voor ijsbanen in de openlucht. Roderick: ‘Op de gracht in Leiden bijvoorbeeld, in Scheveningen en in Laren. Een stuk of 15 door heel Nederland. Dit jaar wordt dat minder, omdat niemand al weet wat er deze winter wel en niet kan. Ook kerstmarkten en bedrijfsfeesten missen we nu. Maar zodra de maatregelen weer versoepeld worden, gaan waarschijnlijk eerst particulieren weer feestjes organiseren. Dan volgt de horeca en vervolgens de zakelijke markt. Wij houden met iedereen contact om vraag en aanbod in elke omstandigheid op elkaar aan te laten sluiten.’

Bezinning in de branche
Al biedt Maessen Tenten graag oplossingen in deze periode, het ziet net als iedereen uit naar betere tijden. Gezien de schokgolf die dit jaar door de evenementenbranche gaat, voorziet Roderick dat bedrijven zich zullen bezinnen op de manier van werken in het post-coronatijdperk. ‘Komt de markt weer helemaal tot bloei als voorheen? En heeft iedereen daar dan meteen de capaciteit voor na de klappen die zijn gevallen? Het lijkt mij een goed idee voor branchepartijen om in de toekomst meer samenwerking te zoeken. Zo leidt de reset die we nu meemaken misschien wel tot meer stabiliteit, nieuwe kansen en nog hogere kwaliteit. Dat laatste overwint altijd dus daar moet de focus op blijven liggen.’

Auteur:
Wally Cartigny, events.nl